Monteverde

23 december 2015 - Monteverde, Costa Rica

Zondagochtend vroeg op en de busrit naar Monteverde. Monteverde is een nevel regenwoud op ongeveer 1000 meter hoogte. De rit van uit San Jose is al een enorme bezienswaardigheid. Zoveel verschillende boomsoorten en planten heb ik nog nooit bij elkaar gezien. De weg ernaartoe gaat over een onverharde kronkelweg, de bus schudt enorm heen en weer. Djoser heeft het prima geregeld want we hebben een nagenoeg gloed nieuwe bus en we zijn maar met z'n tienen. Een prima buschauffeur want rijden op zulke wegen vol gaten en steile afgronden is al een uitdaging op zich. we komen na een 'shaking'  rit aan in Santa Elana voor een lunch. Marjan en ik zoeken een mooie tent op 'Morphos' (zoek maar op op internet wat dat betekent). Een echte Costa Ricaanse lunch casa dos . Bonen rijst met groente en vlees of vis na keuze, dat gaan we nog veel eten want bij het ontbijt staat dat  ook op menu maar dan zonder vlees of vis en groente ha ha. Het hotel ..lodge genaamd ligt prachtig en aangezien het nevelt zijn er continue prachtige regenbogen wel 5 kleuren dik! We komen in de namiddag aan en hebben even tijd om te aclamatiseren.Vanavond staat de nachtwandeling op het programma, we gaan met de bus en krijgen een gids mee. Fantastisch hoeveel zo een gids weet en prima apparatuur heeft hij mee. Roy zo heet hij, is prima voorbereid hij is ook geboren en getogen in Monteverde. Zelfde ervaring welke ik had in Argentinie is dat deze gids ook weer trots is en vol overtuiging zijn verhaal vertelt. Ongeloofelijk wat je in donker kan zien en spotten ...veel meer dan overdag . toekan, tarantula , stekelvarken en slangen en vele vogels welke rustig liggen te slapen met ogen open. Echt fantastisch , foto's kunnen we maken via de lens van de gids met scherp licht. Nachtwandelingen zijn populair want we zien vele andere groepen passeren echter dat mag de pret niet drukken, s'avonds om 9 uur nog een heerlijk diner in de lodge en daarna voldaan naar bed.Volgende dag opnieuw een wandeling in het reservaat op eigen gelegenheid met kaart. daar weer vele dieren gespot en heel bijzonder was de kolibri plek. 10 tallen verschillende soorten kwamen daar bijeen en gelukkig hebben we een nieuwe camera waar we dmv de lens snel bewegende dieren kunnen fotograferen.Zoals je weet of misschien niet kolibris fladderen nogal snel..niet te tellen..Tijdens de wandeling nevelt het continue aangezien we in de bergen lopen en mist flarden continue op en af gaan. De grootse uitdaging is de quetzal te spotten de mooiste vogel van Costa Rica maar later daarover meer. We gaan een quetzal spotten echter wel ver weg en bijna niet te fotograferen.We zien namelijk een gids met lens en een groepje en we sluiten rustig aan en horen dat er een quetzal zit. Maar wat we dan nog niet weten is dat we morgen een echte grote quetzal gaan spotten en nog leuker is dat ondergetekende , jawel,  deze ontdekt terwijl de djoser reis groep al gevlogen is ha ha. s'middags na de lunch gaan we Canopy doen, dat is langs kabels tussen en boven de wouden scheren.. Een woord fantastisch de reis duurt wel 2 uur en er zijn 14 banen waarvan de langste 1 km lang is echt geweldig. Het is net tokkelen maar dan niet naar beneden maar verticaal.Het mooie is dat je vele diergeluiden hoort en er langs scheert. 's avonds gaan we met z'n allen eten, pizza ,ja lekker Costa Ricaans,,ha ha . De groep, 10 in totaal is vrij rustig en prima gezelschap, 3 stellen en 4 vrouwen alleen waarvan 3 weduwe en een meissie uit Belgie, welke een stuk jonger is en na haar reis tijd in Nicaragua mee gaat met onze reis. De meesten zijn rond de 60 en een stel van eind 30 .. zo zijn jullie ook weer op de hoogte...;-) Marjan en ik passen er prima tussen ha ha...Goed van de week schrijf ik wel meer en kunnen jullie meer lezen over onze de quetzal ervaring

tot schrijfs

M&K

1. Peet:
    25 december 2015
    Hey KeessieBan
    Samen een relaxte kerst en een lekker oud jaar.
    Groeten