Caribische kust Tortuguero

3 januari 2016 - Tortuguero National Park, Costa Rica

Zo daar ben ik weer en hoe , het is nu als ik dit schrijf kwart voor 6 s middags we hebben net een cocktail op en zaten aan het zwembad aan de Pacifische kust in Dominical in ons hotel (huisje), Marjan hangt nu in een hangmat met en mojito ,,, ja dat is weer een cocktail...Mijn gedachten dwalen af naar 2e kerstdag toen we in Tortuguero zaten en mijn reisverhaal opnieuw begint...Tortuguero is een dorpje, zeg maar modderstraatje met wat huisjes restaurantjes en souvenirs winkeltjes in allerlei pluimage en ligt in het nationale park Tortuguero wat zich uitstrekt als een 23 km lang zandstrand waar soepschilpadden hun eieren leggen . daarnaast valt een stuk oceaan onder het park. Dit park is alleen bereikbaar per boot dus kunnen we alleen wat handbagage meenemen en kleding voor 2 dagen. De reis per boot is wederom spectaculair en duurt 3 kwartier door kreken riviertjes met mangrove bossen. We zien de eerste krokodillen en vele watervogels welke we al eerder hebben gespot in Rio Negro. Er zijn hier zeldzame en bijna uitgestorven lamantijnen (zee koeien) echter helaas zien we die niet. We verblijven 2 dagen in een lodge op een klein eilandje vlak bij het dorpje Totruguero wat aan de Caribische kust ligt. Fenomenaal was dat. Het bijzonder aan dit gebied is dat 5 soorten van de 7 zeeschilpadden ter wereld hier hun eiten liggen. Afgelopen maanden jubi t/m oktober hebben op dit stukje 20 duizend schildpadden hun eiren gelegd!! zo een 100 stuks per schildpad en maar 1 procent overleeft de kruiptocht naar zee en in zee...Er is een leuk museum wat door vrijwilligers en biologen wordt gerund en deze plek beschermd en in staat wordt gehouden. Helaas als met zo vele dieren zijn ook deze bijzonder miljoenen oude dieren nu ook al bedreigd. We krijgen een uitleg en film te zien over het leven en het eco systeem van de schildpadden. Echt fantastisch. Bijzonder is ook dat we de gehele reis geen levende schildpad hebben gezien want in dit seizoen leven ze in zee, we zien wel oude eieren op het strand welke niet zijn uitgekomen. Ik zal jullie zeggen dat we zeer onder de indruk zijn van alle natuurschoon en nu ook heel anders naar de rijkdom van alle natuur kijken en hebben leren kijken. Ik wil niet betweterend overkomen maar zowel Argentinie als nu Costa Rica samen met mijn liefje hebben een onwisbare indruk en rijkdom bij mij en Marjan gebracht....Het weer is ook nu weer heftig enorme stortbuien vergezellen ons tijdens de excursie de volgende dag met afwisselend die hete zon en 10 minuten later verschuilen we ons weer onder een camouflage regencape..leuk dus en heel bijzonder. Op de lodge(eiland) slapen is wederom geweldig, toukans vliegen s'ochtend over onze plek en het geschreeuw van brulapen is overweldigend, mooie foto's schiet Marjan en gaat daar zelf heel vroeg haar bed voor uit...Na 2 dagen varen en strandwandelingen en lekker relaxen varen we weer terug naar de bus. Tortuguero krijgt een dikke 10 ! Op naar Cahuita, een plaatsje gehucht ook aan de Caribische kust veel zuidelijker vlak bij Panama (Tortuguero ligt veel meer noordelijker vlak bij Nicaragua pak maar een bosatlas dan snap je het beter..;) Cahuita is een relaxt plekje met veel Jamaicaanse invloeden, kleine restaurantjes hostels , en een paar coco bars waar ze allerlei cocktails maken, we horen zelfs dat 3 op reis hier ook heeft gebivakeerd. Het hoetel ligt letterlijk in zee, anders gezegd de dag ervoor heeft zich een kleine tsunami voorgedaan, de beneden verdieping , terras en restaurant stond onder water. Net als de Vooruitstraat 119 maar daar kwam het water van boven. Het lit er prachtig bij, we hebben een bruid suite met een bombastisch bed en vele grote meubels en ramen en pracht uitzicht op zee. Echter het bed ligt beroerd en de airco maakt lawaai en heeft kuren en s nachts droom ik van tsunami want we kunnen elkaar nauwelijks verstaan door de branding van de zee welke klapt en knalt ..ik ga er s nachts uit als ik denk dat het stormt. De volgende dag snappen we waarom, deze kust heeft een enorme stroming en de branding is enorm, vele hoge golven. Ik ben eigenwijs en ga tot mijn enkels in het water gooi mijn slippers ver achter mij en..weg slippers, de zee nam ze mee. Het hotel ligt aan het nationale park wat ook de kustlijn bestiert, we wandelen en gaan ook 'zwemmen' waar mogelijk. Het mooie, naast het prachtige strand en palmen, is dat er ook slingerapen tot op het strand boven je hoofd bivakeren, prachtig om te zien. Zelfs luiaards zitten in de bomen. Het wordt al gewoon zoveel dieren we overal zien en al de dagen daarvoor ook..Volgende dag staat er wederom een wandeling en een bezoek aan de bri bri. Dat is geen vogelpark maar zijn indiga's, inheemse indianen die deels nog in hutten leven Denk nou niet dat je indianen in rokjes ziet en die blanken beu zijn, welnee de medicijnman komt gewoon met de brommer in zijn spijkerbroek aan ha ha. Echter krijgen we uitleg en gebruik van hoe er van cacao choicolade gemaakt wordt want daar zijn ze oa in gespecialiseerd, Heel interessant en ook lekker want we proeven verschillende soorten. Ook krijgen we uitleg hoe we allerlei kwalen en klachten kunnen verhelpen met in heemse planten kruiden en boomschors. We nemen zelfs drankjes in die ons een langer leven zullen geven. Als klapstuk worden we ook nog beschilderd en Marjan wordt zelfs mooi opgemaakt met gestampte rode bessen. Het was reuze leuk en ook interessant want het was niet alleen maar onzin wat ik opschrijf, de bri bri zijn echter natuurmensen met een enorme wijsheid. Marjan en ik sluiten de dag samen af met een heerlijke vismaaltijd (red snapper) aan het strand en proosten met een lekker drankje op de rijkdom die we hebben en hier beleven. Welterusten en ik zal snel weer de reisverslagen oppakken hierna , dit keer over Panama waar we weer het nodige beleefd hebben tijdens ons 5 daags bezoek

Tot schrijfs

X

M&K

1. Ingrid:
    4 januari 2016
    Heeerluk! Wat doen jullie veel! en maken jullie veel mee! Al die impressies...... Maar jullie mogen van mij wel weer terugkomen hoor..:) Geniet er nog even van! Kus Ing
  2. Jacqueline en Peter:
    4 januari 2016
    He broer en schoonzus, dat is toch wel genieten nog veel plezier.