Volcan Arenal (Liberia)

1 januari 2016 - Liberia Canton, Costa Rica

Hi ...Ja eindelijk weer een verhaal... Gelukkig Nieuwjaar zeg...ha ha het is nu 1 januari als ik dit schrijf en in het mooie Boquete zit in Panama en ik loop wel wat achter met de verhalen...Dat heeft zo zijn redenen : Alle mooie indrukken wat betreft natuur , lange dagen en met name het internet... is nou niet zo geweldig , meestal als je in een cafe of ergens op terras zit lukt het wel maar ik ga toch echt niet elke keer die chrome book meeslepen.ha ha en niet te vergeten we zijn dus ook al op 3 plaatsen aan de Caribische Kust geweest en dat gaat Rasta langzaam dus ook het internet...Ook nu weer dwaal ik af het lijkt wel een wandeling door het woud... Laguna de Arenal ligt midden in de heuvels op 540 m hoogte en heeft een schitterende omgeving... De weg ernaar toe is al adembenemend. Onderweg stranden we neer bij een leuk tentje aan de weg met pracht uitzicht over het meer en de vulkaan. Echter blijven de wolken rondom de top hangen dus krijg je die vulkaan niet helemaal in vizier... sterker nog de 2 dagen dat we daar zelf rondhangen blijft het druistig en mistig dus moeten we het van mooie foto's en plaatjes hebben die overal in restaurants en cafeetjes hangen in Liberia. Liberia het stadje ligt onder aan de vulkaan die nog steeds actief is . In de 90 er jaren was de laatste actieve harde uitbarsting en ook daar zie je overal in restaurantjes filmpjes van op schermen maar je kan het ook de restanten goed zien als je wandelt in de dichtbeboste berghellingen. Na inchecken in het hotel vlak buiten het plaatsje gaan we een mooie wandeling maken , we spotten direct brulapen een luiaard en jawel een toukan. De wandeling zelf gaat langs hete modderpoelen en heet water meertjes welke onder zware kookdruk staan. Helaas is het park deels afgezet zonder reden en we wagen het erop om met onze reisleidster een wandelingetje omhoog te maken de helling op. Spectaculair met name opnieuw die mooie vlinders en die enorme hoge bomen en bijzondere planten. Wat een bijzonder mooi land is dit toch zoveel natuur echt een aanrader als je ook van wandelen en natuur houdt. Na 2 uurtjes gaan we rustig terug en na een kort ritje met de bus even opfrissen in ons hotel, prima trouwens want hierna krijgen we andere koek maar dat wist ik nog niet tijdens dit schrijven..;-)Vanavond kerstavond dus gaan we met de hele groep uit eten in een wat duurdere tent. Trouwens voor diegene welke willen weten wat alles kost: Costa Rica is heel duur, wel een beetje een tegenvaller want volgens boekjes etc ligt de prijs wat lager dan bij ons maar dat is denk ik een tikfoutje want de prijzen liggen behoorlijk hoger, voorbeeldje een lokaal blikje bier in de supermarkt kost 1000 colones = ongeveer 2 euro, wel vreemd want op terras kost een flesje bier 3 euro of je krijgt een blikje voor die prijs ha ha. Eenvoudig uit eten bonen rijst kip of vis (Casado) kost tusen 10 en 12 euro.. Maar goed we klagen niet want het is maar geld ha ha (hoe doen die Costa Ricanen dit eigenlijk de levens standaard is gemiddeld 400 euro per maand) Maar alle fruit hangt aan de bomen dus veel fruit eten dan maar...;-) De groep is op zich wel te pruimen alhoewel het een klein groepje is en dus veel met elkaar te maken hebt. Gelukkig is Marjan bij mij en ik bij haar en we vermaken ons prima, we genieten volop en kijken elkaar af en toe eens aan als we met de hele groep zitten en sommige ergenissen opmerken. Gelukkig is er een leuk stel waar we regelmatig mee babbelen en mee optrekken...Het eten was trouwens top op kerstavond heerlijk vis (tonijn) en nagenoeg rauw op verzoek daar hou ik van en Marjan had een heerlijk goed bereid stuk rundvlees prima drank en een lange gezellige zit . We dronken ook met z'n allen sangria als speciaaltje ha ha top dus. Volgende ochtend weer heel vroeg op, 6 uur en Marjan en ik drinken eerst op ons terrasje koffie en kijken naar die keiharde stortregens. Dit is regelmatig tussendoor het geval deze dagen af en toe van die keiharde tropische buien ,,,geweldig maar je moet er niet in blijven staan. We gaan eerst op weg naar Musmanni.. dat is een keten waar je lekker kan ontbijten en broodjes kan afhalen, dat doen veel lokalen als dus wij ook en de koffie is ook prima, half acht zijn we al op weg naar Los Chilles wat aan de grens ligt met Nicaragua. We gaan een boottocht doen op de Rio Negro, echt mooi was dat , we spotten heel veel watervogels en vele ijsvogels wat trouwens ook een water vogel is ha ha alleen zit hier geen ijs. De eerste kaaimannen worden ook gespot en daar komt Marjan weer in aktie ...mooie foto 's. Wat trouwens een heel bijzonder dier is is de Jesus Christus reptiel, een prachtig dier die over water kan lopen vandaar zijn naam.. die zitten er in overvloed echter hebben ze een prachtige schutkleur maar ik als spotter en Marjan als fotografe kunnen we zo bij de National Geographic gaan weken.. vele foto 's dus. We blijven lang aanmeren op de plek waar capucijnaapjes zitten..heel bijzonder was dat. Het mooie van varen is dat je heel veel kan zien langs de waterkant en ook in de boomtoppen... Prima dagje was dat zeg ..s avonds met klein groepje wat eten en morgen vertrekken we richting Caribische Kust met als 1e aanleg plek Tortuguero.. ook wordt dit weer heel bijzonder maar daar schrijf ik later meer over want ik ga nu pilsen en Marjan wordt ook onrustig...want ik hou te lang mijn mond...ha ha

tot schrijfs X

M&K

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erik:
    2 januari 2016
    Mooi verhaal Keesie ik lees ijsvogels welke heeft Marjan op de foto genomen gelukkig nieuw jaar ik was vandaag even bij ma om de kerstboom op te ruimen is een beetje grieperig. maar komt goed geniet er nog maar van groeten ook van Lida
  2. Narda:
    3 januari 2016
    Ben weer helemaal bij. Wat een heerlijke vakantie. Ben benieuwd naar er foto's van Marjan. Wel jammer dat alles wat meer kost dan van gedacht. Toeristenprijzen zeker?!
    Veel plezier maar weer, groetjes, Remco en Narda