Rincon de la Vieja

25 december 2015 - Liberia Canton, Costa Rica

Vandaag (dinsdag) vroeg op , eerst ontbijtje in de lodge waar trouwens vele toeristen zitten echter zie je die alleen maar terug bij het ontbijt...vreemd. Vele fietstoeristen op zich ook heel apart, fietsen wordt steeds populairder in Costa Rica blijkt.. Op zich geen gek idee want je ziet veel van het land echter moet het wel een mountainbike zijn , zeer slechte wegen en je moet wel kunnen klimmen... de Mont Ventoux is er niks bij ha ha maar dat is pas in mei ..Ik dwaal af...We gaan vandaag richting Rincon de la Vieja..vulkanisch gebied met meerdere vulkanen...maar eerst gaan we een bruggen wandeltocht doen door Monteverde ..het zelfde gebied waar we gisteren door heen vlogen via een kabel. De busrit er heen is wederom spectaculair. Als we aankomen (wel commercieel) beginnen we aan de bruggenwandeling...Het is op bruggen over ravijnen en wouden lopen , je kent dat vast wel uit films en bij Tarzan...We beginnen aan het eind dus pakken het pad wat uit komt bij het begin...goede keuze want het is nog vroeg dus geen toeristen om je heen. We zijn met zn zessen en al naar 5 minuten ik loop wat te dwalen scheert er een prachtige blauw groene vogel met lange staart vlak langs me... je raadt het al.. de quetzal...!!! Ja inderdaad de vogel van Costa Rica ..ik kan snel wat foto's schieten met de iphone want Marjan is de cameravrouw van Costa Rica gelukkig is welke onze camera met lens draagt, ze is snel paraat en kan ook mooie plaatjes schieten..het goede nieuws is dat er een gids met telescoop en 3 verwende toeristen aankomt op de brug dus deze wenk ik en hij snapt mij meteen... kenners onder elkaar zou ik zeggen.. hij installeert zijn periscoop en ik mag direct door zijn lens via mijn iphone foto's maken.. de quetzal is helaas wat gaan verzitten maar het is wel gelukt. Ik word al een echte spotter en ik zal eerlijk zijn het is best heel spannend door wouden lopen en elk moment kan je een prachtige vogel of zoogdier spotten... het werkt al verslavend ... Eigenlijk kunen we wel stoppen want de vogel is gespot ha ha .. we wandelen zeker 3 uurtjes door het prachtige Monte Verde..Mocht je meer willen weten google dit gebied maar... Jean Cousteau , je weet wel die duiker, heeft zelfs een rapportage over dit gebied gemaakt in de 80 er jaren en sindsdien is dit een toeristische attractie geworden...Daarna richting Liberia, de stad in Guanacaste waar het gebied is van Rincon de la Vieja. Wist je dat dit gebied tot 1824 tot Nicaragua behoorde..? Ik ook niet het is maar dat je het weet ..ze zijn erg nationalistisch en een landje op zich maar de vlag van Costa Rica wappert er wel.. maar we komen voor de natuur. We lunchen vlak voor het stadje en daar vliegen en zitten ara 's in vele kleuren...de foto's schieten om ons heen ,,het blijft toch bijzonder dat deze mooie vogels gewoon langs de weg zitten..2 brulapen vergezellen de ara's dus het kan niet op. Het hotel ligt in een natuurparkje met vele mooie bomen een rivier met hangbrug en vele mooie vogels in de tuin.Het leuke is dat je vooral eind van de dag en met name s ochtend vroeg vele vogels hoort en die brulapen kunnen te keer gaan echt heel bijzonder. We eten in het hotel in de tuin en we zijn maar met z'n tienen de overige toeristen zien we niet..maar dat geeft niet..Ik drink trouwens voornamelijk bier (Imperial dat is lokaal bier) en Marjan witte wijn wat eigenlijk pas de laatste jaren meer gedronken wordt in Costa Rica en dat komt uiteraard door de toeristen, die vragen ernaar . Volgende dag (de dagen vliegen ) opnieuw een wandel tocht door het vulkanisch woud...weer anders dan Monte Verde (droger) en daar zien we vele mooie vlinders o.a de morpho welke prachtig blauw is als die vliegt.. we zien een goudhaas en vele slingerapen.. dat is super leuk want het zijn groepen en ze slingeren vandaar die naam...;-)..we gaan ze nog meer spotten de dagen erna als we in andere gebieden zijn maar dat lezen jullie wel in andere verhalen. De wandeling is echt relaxed rustig lopen en continue naar boven kijken om wat te spotten... het zijn er dit keer wat minder maar dat mag de pret niet drukken... s'avonds eten we in Liberia een wat druk stadje en met cowboy invloeden..het leuke is dat de Ajax- Feyenoord van Costa Rica speelt tijdens het eten en het is vlak voor tijd de 1-2 voor Ajax ..Saprissa hier genaamd en wordt kampioen...Gekkenhuis op straat vele auto's toeteren, vlaggen en ook riond rennen met shirts aan.. Voetbal is hier ook sport nummer 1 ... Dit is best leuk om ook hier mee te maken...dus na al het natuur ook gewoon weer voetbal waar we mee afsluiten ha ha...