Panama Bocas del Torro en Boquete

5 januari 2016 - Boquete, Panama

Onze vakantie zit er bijna op als je dit leest...woensdag ochtend  vertrekken we heel vroeg half 5 vanaf hotel Costa Rica tijd, om dan donderdag ochtend rond 8 uur Nederlandse tijd aan te komen dus we zijn wel even onderweg incl tijdverschil en overstap in Houston. Het was trouwens deze hele vakantie vroeg op en vrij vroeg naar bed, je maakt lange dagen en het is hier overal rond de 30 graden dus die stortbuien tussendoor geven alleen maar even nattigheid maar geen verkoeling. Vaak zijn we al rond 5 uur 's ochtends wakker en ontbijten we al om 7 of half 8 . Panama staat op het programma dus reuze spannend..Eerlijk gezegd ken ik Panama niet echt behalve dat er een kanaal ligt. Dat heeft dus ook een enorme impact op dat land en dit kanaal behoort dus pas per 2000 bij Panama, voordien was het volledig in Amerikaanse handen, dat verklaart dus de afhankelijkheid met de USA. Het voordeel in Panama is dus dat alles is US $ is en geen lokale valuta, het prijsverschil tov Costa Rica ligt ook lager dus als Nederlander kan het dan niet meer stuk ook al regent het pijpenstelen ha ha. Ook in dit land en trouwens in alle Latijns en vele Zuid Amerikaanse landen ontdek je weer en ben je blij dat alles vrij goed geregeld en georganiseerd is in Nederland en dat van enig systeem , planning  of logistiek ver te zoeken is in dit soort landen. De grens overgang naar en van Panama is een verstand op nul en je afsluiten van enig idee dat je bij de grens bent. Echt een chaos.. Ik kan een boekwerk schrijven over allerlei stempels zegeltjes tassen open dicht opnieuw open wachten , nukken van douaniers, imigratie dienst, rotzooi schreeuwen wachten mensen vreemde rijen op plekken waar geen ruimte is in gang en uit gang loopt door elkaar etc etc .Mocht je ook door deze landen willen reizen en op eigen gelegenheid :tip Spreek Spaans en wees assertief en desnoods vraag iemand wie je denkt je te kunnen helpen die daar werkt welke volgorde je moet aanhouden..wat $ geven helpt hier ook bij...Maar goed het mag de pret niet drukken.Panama is trouwens ook een prachtig land ook heel veel natuur , vaak wat anders dan Costa Rica, wat woester en veel meer verschil tussen arm en rijk. Bocas del Torro is een eiland en de reis erheen gaat dus via boot en grotendeels over zee. We gaan in een redelijk uitziend bootje met zwemvest. Nou moet je niet denken dat je op open zee vaart met super hoge golven, het is een mooie baai en jawel er zwemmen dolfijnen. Altijd mooi om te zien maar te snel om te fotograferen..ook voor Marjan..;-) Bocas del Torro is nog niet zo lang geleden bij 3 op reis of ander reisprogramma in het nieuws geweest. Het is een echt leuk plaatsje met vele bars restaurants aan zee met reggae  muziek en mega veel surfers en duiktypes.. Echt een plek voor jongeren dus..Voor ons ook leuk om te vertoeven maar eerlijk gezegd ook wel vaak een smerige zooi met vele vuile hostels en low budget slaap plekken. Wij hebben een hotel en Marjan en ik hebben het geluk ..de kamer achter te hebben dus niet aan de straat want hier vieren we ook oud en nieuw. Als we aanmeren s middags gaan Marjan en ik lekker samen rondlopen hier een daar een drankje drinken en genieten van het straat leven om ons heen. Leuk maar niet om 3 weken te blijven is onze eerste reactie.. maar voor backpakers en andere reizigers die het niet zo nauw nemen en low budget op reis gaan zou ik zeggen doen! De dag erop staat er een hele dag op het programma met Catamaran varen en snorkelen.. Top ! Dit is altijd heerlijk..lekker luieren op een boot genieten van de zon, snorkelen mooie vissen kijken zelfs tussen mangroves en biertje , drankje,fruit broodje aan boord nou dan weet je het wel.Het leuke is dat je dan ook wel de nodige ervaringen uitwist en praatjes maakt met je mede reisgenoten en hoe klein is de wereld dan. Onze reisleidster Karen heeft ook in Akersloot gewoond dezelfde school als Marjan en ons kent ons verhalen vliegen over en weer, facebook wordt gedeeld en namen van oude schoolvriendinnen en vrienden en dan kan de lol niet op...Gelukkig zat ik anoniem op de boot dus elk onzin of ander sterk verhaal van mij werd als zoete koek geloofd en iedereen zat aan mijn lippen ha ha...Jullie weten beter ...Maar goed het was reuze gezellig en ik heb weer mooie levensverhalen van mede reizigers gehoord...Het was een lange dag en we hadden afgesproken om s avonds 6 uur te proosten (cola met rum) met z'n allen op het nieuwe jaar wat in NL dan werd ingeluid. Dat werden dus 2 flessen rum , reuze gezellig dus toen nog uit eten (Indiaans!!) wat super heet was dus half 11 gingen de luiken bij ons dicht... ' Daaaaag ' Panamees nieuwjaar '...we hebben flauw op de achtergrond nog wat knallen gehoord ha ha... 1 Januari al weer vroeg op 6 uur want de boot naar vaste land vertrok om 7 uur alweer en om de drukte(?) voor te zijn en nog wat aan de dag te hebben vertrokken we dus vroeg... De reis naar Boquete duurde ook nog wel 5 uurtjes per bus. Even resumerend elke locatie blijven we 2 nachten 1e dag vroeg op reizen naar volgende bestemming, of nog een kleine excursie of vrij, volgende dag vroeg op excursie of wandeling door natuur, volgende dag vroeg op en reis naar volgende locatie.. Heb je beetje een beeld van het schema. Alles gaat per bus en gemiddeld zit je 4 uur in de bus naar de volgende locatie. De wegen zijn redelijk maar harder rijden dan 80 kan echt niet, in de bergen tuf je echt langzaam over vaak onverharde wegen. We hebben een zeer luxe bus gloednieuw voor 25 man en we zijn met z'n tienen dus plek zat voor spullen en ruimte om te zitten. Onderweg is heel veel te zien en vaak zie je de mooiste dieren gewoon, die je bv tijdens echte wandelingen niet spot zie je ze gewoon tijdens de rit !! Mijn neus is bijna afgesleten want ik zit de hele reis tegen het raam geplakt.. dat snap je zeker wel..;-) ik wil niks missen ha ha..Marjan zit trouwens voorin en ik verder weg achterin dus dan is het voor haar ook rustiger...;-) Verder hebben we het reuze naar onze zin en gaat het goed samen deze reis maken is heeeerlijk..maar goed nu Boquete..een pracht plaats en heel anders dan we gewend waren. Een rijke plaats, veel rijke pensionadas (= gepensioneerden) zitten hier, uit zowel Panama als de USA en dat is goed te zien, schoon , mooie huizen, dure auto's , netjes veel kleur , kerstversieringen , veel plekjes waar indaga's hun mooie waren verkopen. Marjan koopt trouwens bij een local een pracht tafelkleed dus die gaan we zeker gebruiken...We zitten in een heel mooi hotel met een pracht tuin. Aan het hotel bij de tuin zit een mooi restaurant waar we fantastisch gegeten hebben, oa de forel welke daar in de rivier zwemt.. genieten dus...De excursies daar waren ook heel bijzonder, sochtends een pracht wandeling door het dichte bosrijk gebied (oa vergelijkbaar als Monteverde) maar nu met een strak blauwe lucht geen regen of wind.. wel warm hoor maar heel mooi...Jammer was alleen dat ik die dag diaree had dus mijn gedachten er niet altijd bij had..s middags een bezoek gebracht aan een koffieplantage welke volledig self supporting was..Hele fabricage van plukken van bonen tot en met branden van bonen werd daar gedaan. Dit alles onder de geweldige bezieling en onderdrukking van 'Mr TiTo' zoals de boss genoemd werd..die alle machines zelf had gemaakt. oa gebruik van wasmachine trommels als brander en uitlaten als pijpen ha ha. Was heel interessant, we hebben zelf een pak koffie gekocht.. echte Panama koffie van zeggen ...hoge kwaliteit...dus kom eerdaags gezellig bij ons koffie drinken als je dat wilt , dekken we de tafel met een nieuw kleedje, en kunnen we lekker weetjes uitwisselen met foto's erbij ha ha Het was een hele mooie dag met leuke ervaringen en bijzondere zaken...We hebben maar een deeltje van Panama gezien echter wel een goede indruk gekregen , dit land is prima om door heen te trekken en ik zou zelf graag nog Panama stad willen bezoeken met oa het kanaal dat schijnt toch echt wel heel bijzonder en ook mooi te zijn. Boquete is een echte aanrader en ook prachtig om vele wandelingen te doen voor meerdere dagen zelfs..De vakantie zit er b ijna op u nog een nieuw aanleg plaats bezoeken Dominical (daar waar we nu al weer weggaan als ik dit schrijf) en ik als laatste verhaal ga optikken dat wordt als het lukt morgen of tijdens de overstap en wachttijd in Houston ...Nu voor ons nog  1 dagje genieten

Tot schrijfs

X

M&K

1. Peet:
    5 januari 2016
    Hey KeessieBan
    Je kan niet alleen lullen, maar ook schrijven als Brugman.
    Bon voyage morgen en vanaf volgende week trainen pour le Mont Ventoux!
  2. Marko:
    6 januari 2016
    Feliz ano Nuevo!!!

Die man vd catamaran is echt koning:)