Dominical en Corcovado

6 januari 2016 - Dominical, Costa Rica

De laatste etappe van de reis is aangebroken..m'n  vriend Peet begon al over de training voor de Mont Ventoux , geestelijk ben ik er al mee bezig want in mei gaat dat beginnen.. trouwens Marjan en ik zeker zijn wel wat aangekomen...over het algemeen hebben we prima gegeten met een paar behoorlijke uitschieters op culinair gebied..maar vaak onregelmatig eten en de nodige alcohol en dit keer best wel vaak een cocktail geeft wel weer noodzaak tot training... Komend weekend pak ik de draad wel weer op met hardlopen en die fietstraining voor de Mont Ventoux...geen idee wanneer ik daar aan moet beginnen Peet....;-) ..Ik raak weer van m'n pad..Dominical is onze volgende bestemming een surf paradijs aan de Pacific ..We rijden vanuit Panama (en weer lange wacht tijden en onzinnige onduidelijke formalitieten aan de grens ) via de Pan Americana richting de kust. De Pan Americana heb ik eerder gereden maar dan in Chili en Argentinie verleden jaar, deze loopt van het noordelijkste puntje van Noord Amerika tot en met Ushuaia in Vuurland (Argentinie) een drukke weg... We kregen te horen dat we in het beste hotel van de reis zouden overnachten en jawel dat klopt. Echt lekker luxe met zwembad en prachtig huisje in een mooie tuin.. Bij aankomst (bloedheet) in de middag ploffen we dus neer bij het zwembad en gaan lekker relaxen met nu ook weer een cocktail..

We gaan dus niks zien van het surfstrand.. Nu zou je zeggen waarom niet en zonde van de middag...dan zeg ik het is vakantie dus niks doen bij een zwembad een aantal uren is ook vakantie hoor...Trouwens maandag de volgende dag staat een trip gepland excursie naar National Parc Corcovado ..het mooiste park van Costa Rica en ik wil niet opscheppen maar ook in de top 3 van de wereld...Hoe bepalen ze dat dan ? want schoonheid is ook maar betrekkelijk en persoonlijk.. Het blijkt dat in dit park de dioversiteit het grootst is wat betreft fauna en flora. 10% van alle flora en fauna van zuidelijk en midden Amerika komt alleen al voor in dit park. Het is subliem en was een bijzondere ervaring . De trip ernaar toe anderhalf uur per boot en deels over zee was al een een grote ervaring op zich. Het getij was goed dus konden we ook apart nog een deel door de mangrove varen met hier hele aparte dieren zoals vreemde krabben. Leuk want ik heb ze zelf vastgehouden zodat de medereizigers foto's konden nemen. We waren met z'n achten met prive gids en er zat ook ontbijt bij want we vertrokken al om half 6 s'ochtends, vroegertje dus maar we moesten ook nog eerst anderhalf uur rijden dus alles bij elkaar een flinke rit . s'middag een lekker picnick lunch maar all in was de prijs ...er ook naar $130 p.p ..echt wel heel veel maar dit was zeker de moeite waard ..Fantastisch mooi tropisch oerwoud in de pure vorm met alles erbij .. bijzonder was het laatste deel over strand terug naar de boot ... Alles bij elkaar een mooie laatste grote excursie..De dag erop (gisteren)stond de rit naar San Jose gepland, opnieuw 4 uur rijden en daarvoor even een kort bezoek aan een prive natuur terrein . We dachten prima een uurtje wandelen maar ook hier zagen we opnieuw dieren welke we niet eerder zagen oa grote spinnen en tientallen miereneters in bomen die trouwens behoorlijk kabaal kunnen maken. Trouwens werden we omringd door mieren ..overal van die paden waar grote mieren bepakt en bezakt de weg naar het nest zoeken, er zijn wel nesten van wel meters breed en diep met miljoenen mieren..het is dus oppassen geblazen want ik werd menig keer geprint door soldatos...Onderweg deden we nog een stop bij de krokodillen brug.. een trekpleister in Costa Rica want hier liggen tientallen mega krokodillen in de rivier...Eigenlijk spotten we de meeste dieren onderweg tijdens lunches stops of in de tuin rondom het hotel...blijft bijzonder...Eind van de dag in San Jose en Marjan en ik gaan samen nog even wat lokaal geld opmaken (Colones) maar komen daar moeilijk van af want ook kan je overal in dollars betalen en als ze geen wissel geld in dollars hebben krijg je weer colones terug ha ha... Op het moment dat ik dit tik zitten we in Houston (overstap) en hebben we precies nog 1 dollar op zak... hoe goed kan je plannen..;-) Het zit erop en we gaan weer richting de kou want het vriest in Nederland hebben we begrepen.. Het was een fantastische vakantie en we hebben zeer veel gezien en gedaan..een geweldige ervaring waar we weer heel lang op kunnen teren...Uiteraard smaakt dat naar meer maar ben bang dat we even moeten wachten want ze zijn nog in Vooruitstraat 119  aan het verbouwen ...;-) Ik vond het zeer leuk om de belevenissen te delen en jullie deelgenoot te maken..en wie weet maken jullie dezelfde reis.. Dat zou ik zeker aanraden maar zorg voor voldoende cash..;-) Samenvattend : een grote geweldige natuurshot ..

tot ziens

Groet

Dimitri
  2. Narda:
    6 januari 2016
    Lijkt me prachtig zo'n reis...
    Hopelijk komen jullie weer veilig thuis.
  3. Harma:
    6 januari 2016
    Wat geweldig indrukwekkend allemaal zeg! En super om te lezen.
    Save journey en tot snel
    X